zaterdag 17 april 2010

Zorgt te 'hard' iets willen of proberen voor juist een averechts effect?

Bewust en aandachtig leven is de weg die de boeddhisten kiezen. Hieraan heb ik vorige week tijdens mijn eerste les in ZenZijn even mogen proeven. Het smaakte goed en het smaakte naar meer.
Na minuten lang op mijn kussentje met mijn ogen dicht te hebben zitten zwijgen om zo bewust en aandachtig de geest dichter bij het lichaam te brengen was ik meer in het 'Nu' dan ooit tevoren. Want per slot van rekening is het 'Nu' het enige wat we hebben en zeker weten.
Onze Zenmeester gaf ons niet alleen een bepaalde onwennige rust mee naar huis, maar ook een wijze les: 'Te hard iets willen of proberen, zorgt juist dat het niet lukt. Zoek de middenweg.'
Terwijl ik heel aandachtig het trappen op mijn fiets probeerde te volgen en de echte kleuren van de bomen in het Vondelpark in mij opnam, dacht ik hierover na. Een eenduidige conclusie kan ik niet geven, omdat ik vind dat het leven niet zwart-wit is. Maar ik denk wel dat het een goed uitgangspunt is om dingen aan te pakken. Uit ervaring kan ik zeggen dat te graag iets willen of proberen, zorgt dat je zo (te) krampachtig ergens mee bezig bent dat je alleen nog maar op dat 'ene ding' gefocused bent en de rest om je heen niet meer ziet en uiteindelijk als het niet lukt heel erg teleurgesteld bent en denkt dat de wereld even instort op dat moment en vergeet dat er méér is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.